Het lifestyle gedrag van alle Nederlandse huishoudens in beeld. Vanaf nu is de complete rapportage beschikbaar! Download nu >
Het aanpassen van uw benadering aan de behoeften van elke individuele klant: de wens van iedere organisatie, maar niet altijd realiseerbaar. Wilt u toch relevant en doelgericht communiceren, dan is klantsegmentatie de oplossing. Zo ook voor Zelfstroom.
Iedere klant is uniek en vraagt om een andere benadering. Inzicht in de klantbehoeften kan hier een bijdrage aan leveren, want het helpt bij het personaliseren van uitingen. Maar het aanpassen van uw benadering aan de behoeften van elke individuele klant is niet altijd haalbaar. Om toch relevant en doelgericht te kunnen communiceren is het opdelen van klanten in klantsegmenten de oplossing. Middels de juiste segmentatie is het zelfs mogelijk om de best passende medewerker te koppelen aan één specifieke klant, waardoor processen nog meer gestroomlijnd worden en de klant beter geholpen kan worden. Dit geldt ook voor Zelfstroom; verkoper en verhuurder van zonnepanelen.
In deze case licht Zelfstroom toe hoe men processen heeft geoptimaliseerd middels klantsegmentatie en lead matching. Zij vertellen hoe de 14 GeoTypen zijn bepaald en ingezet en hoe het lead matching systeem is geïmplementeerd.
[HIER KOMT DE HORIZONTALE LIJN]
Zelfstroom wil meer inzicht halen uit de aanwezige klantdata, klantgroepen efficiënt bereiken en lead matching kunnen toepassen:
Christ Coolen, Manager eCommerce bij Zelfstroom:
“We hebben informatie nodig om een goed profiel te maken van onze leads en klanten. Zo kunnen we hele specifieke uitingen maken per klantsegment. Bovendien geeft ons dit houvast in het aankoopproces, omdat we onze medewerkers kunnen koppelen aan leads waar zij het beste bij passen”.
De vraagstelling van het bedrijf is tweeledig:
Op basis van de vraagstelling en de wensen van Zelfstroom is gekozen om te starten met het in kaart brengen van de best passende klantsegmenten en daarna de ideeën en mogelijkheden voor lead matching te verkennen.
[HIER KOMT DE HORIZONTALE LIJN]
Gezamenlijk is er een inventarisatie gemaakt van de criteria waar ‘geschikte daken voor zonnepanelen’ aan voldoen. In de landelijk dekkende segmentatie database is gekeken welke adressen hier mogelijk bij aansluiten en welke overeenkomende kenmerken zij dragen met betrekking tot de woning. Het volgende is (onder andere) naar voren gekomen:
Christ Coolen: “We hadden een samenwerking met een andere partij die niet alles kon leveren wat wij nodig hadden. Omdat GeoMarktprofiel de grootste database beschikbaar had, zijn we overgestapt.
Op basis van de inzichten en de overeenkomende woningkenmerken zijn er diverse uitingen verstuurd. Om op een later moment de respons te kunnen meten werd er nauwkeurig bijgehouden welke uiting er werd verstuurd naar welk adres. De respons per uiting is meetbaar gemaakt door te kijken naar het percentage ontvangers die gegevens hebben achtergelaten voor een belafspraak.
De responsinformatie is gebruikt voor het definiëren van klantgroepen; de klantsegmentatie. Deze klantsegmentatie is extra vormgegeven door een koppeling te maken met de 14 GeoTypen, waarbij de meest aansluitende door Zelfstroom zijn geselecteerd. De geselecteerde GeoTypen worden op een later moment ingezet in het lead matching proces.
[HIER KOMT DE HORIZONTALE LIJN]
Na de klantsegmentatie is er aandacht besteed aan het onderzoeken en in kaart brengen van data innovaties. Er werd een sessie georganiseerd met als doel om nieuwe ideeën te bedenken en deze te rangschikken. Het resultaat: lead matching. In de ideale situatie koppelt Zelfstroom iedere lead aan een medewerker die het beste past. Maar hoe komt deze match tot stand?
Er is gekeken naar de manier waarop binnenkomende leads worden opgevolgd door callcenter medewerkers. Want het koppelen van de juiste medewerker aan een lead kan het aankoopproces aanzienlijk verbeteren. Om deze correlatie te bepalen zijn er 5.000 historische orders geanalyseerd. Hierbij is gekeken welke medewerkers bovengemiddeld scoorden op het afhandelen van leads in relatie tot het bijbehorende GeoType van die leads.
Zelfstroom heeft een systeem ontwikkeld dat leads per GeoType indeelt. Website bezoekers die via de Zelfstroom website gegevens achterlaten worden automatisch gesegmenteerd onder het meest aansluitende GeoType en vervolgens gematcht met een medewerker die het beste past bij deze lead.
Christ Coolen: “Mijn advies aan andere organisaties die met een soortgelijk plan aan de slag willen, is dat zij zich goed realiseren dat dit idee bedenken 1 ding is, maar het ook daadwerkelijk implementeren een 2e. Het vereist namelijk wel wat interne technische aanpassingen. We hebben nu een systeem waarbij het proces volledig automatisch gaat, maar hier moet eerst een script voor gebouwd worden; aan welke criteria voldoet de lead en aan welke criteria voldoen de verkopers en welke passen bij elkaar? Je moet van tevoren heel goed uitdenken hoe een systeem in de praktijk moet werken. Wij hebben hiervoor intern mensen die hierover meedenken. Heb je die niet, dan kan GeoMarktprofiel hier goed in ondersteunen.”
[HIER KOMT DE HORIZONTALE LIJN]
Klantsegmentatie en lead matching hebben gezorgd voor een 10% hogere conversie van uitgebrachte offertes naar concrete orders. En Zelfstroom gaat door, want ze hebben een uitgesproken ambitie om zich ook op de zakelijk markt te begeven. Op dit moment onderzoeken zij de mogelijkheden en zijn er medewerkers in dienst genomen om de markt te verkennen. Er is een start gemaakt, maar het is nog te vroeg voor substantiële resultaten.
Christ Coolen: “De samenwerking bevalt goed. Eens in de paar weken is er contact. Niet super vaak, maar vaak genoeg. Dan krijgen we input of suggesties voor specifieke aanvullingen. Het is een kundige partij dat de juiste informatie in huis heeft. Het scheelt dat wij zelf twee analisten in dienst hebben, maar als je dat niet hebt om bepaalde correlaties te zien, verder te kijken dan marketing, dan is een bedrijf als GeoMarktprofiel onmisbaar.”
Hebt u vragen over ons of onze diensten? Laat uw gegevens achter en wij nemen zo snel mogelijk contact met u op.
Blijf op de hoogte van al het laatste GeoMarktprofiel nieuws en ontwikkelingen en meld u aan voor onze nieuwsbrief.
Wilt u weten hoe de landelijke segmentatie data en klantsegmentatie gezorgd hebben voor een helderder beeld van klantgroepen en hoe zij hierdoor relevanter met hen communiceert? Vraag nu de case aan en kom er alles over te weten.
Tijdens het webinar vertellen wij meer over de toegevoegde waarde van segmentatie data in elke fase van de klantreis, geven we tips om de data toe te passen in de praktijk en beantwoorden wij uw vragen.
Omdat iedereen een unieke deelnamelink ontvangt, vragen wij vriendelijk om uzelf en collega’s afzonderlijk aan te melden.
Tijdens het webinar vertellen wij meer over de toegevoegde waarde van segmentatie data in elke fase van de klantreis, geven we tips om de data toe te passen in de praktijk en beantwoorden wij uw vragen.
Omdat iedereen een unieke deelnamelink ontvangt, vragen wij vriendelijk om uzelf en collega’s afzonderlijk aan te melden.
Tijdens het webinar vertellen wij alles over de toegevoegde waarde van externe data in modellen en hoe deze data kan worden toegepast om de prestaties van modellen te verbeteren. Tot slot beantwoorden wij al uw vragen.
Omdat iedereen een unieke deelnamelink ontvangt, vragen wij vriendelijk om uzelf en collega’s afzonderlijk aan te melden.
Tijdens het webinar leggen wij u in 45 minuten uit hoe onze segmentatie werkt, hoe onze klanten het gebruiken en hoe u het toepast in uw business. Tot slot beantwoorden wij al uw vragen.
Omdat iedereen een unieke deelnamelink ontvangt, vragen wij vriendelijk om uzelf en collega’s afzonderlijk aan te melden.
Ontdek (vrijblijvend) de kracht van onze segmentatie data en hoe het u kan helpen om uw (online) klantreis te optimaliseren. Laat uw gegevens achter en u hoort snel van ons.
Met een klantanalyse kijken wij uit welke GeoTypen uw klantendatabase bestaat. Zo leert u uw klanten nog beter kennen, o.a. op de onderwerpen koopkracht en communicatievoorkeuren. Door deze inzichten wordt uw klantcommunicatie persoonlijker, passender en sterker.
Samen met Reader hebben wij de zonnepanelen op Nederlandse daken in kaart gebracht.
Meer weten over de ruim 1,4 miljoen geïnstalleerde zonnepanelen op Nederlandse daken en welke GeoTypen de meeste panelen bezitten? Vraag nu de infographic aan voor meer informatie.
Met onze portfolio scan krijgt u een compleet en actueel beeld van uw klanten op allerlei gebieden. De inzichten zijn direct toepasbaar voor marketing, premieberekening en risicomanagement doeleinden.
Ontvang meer informatie over onze segmentatie data.
Ontvang meer informatie over onze vastgoed data.
Ontvang meer informatie over GeoMarktprofiel as a Service.
Bent u benieuwd wat onze segmentatie data voor uw organisatie kunnen betekenen? Of wilt u weten welke segmentatie kenmerken beschikbaar zijn? Laat uw gegevens achter en wij nemen zo snel mogelijk contact met u op.
Bent u benieuwd wat GeoMarktprofiel as s Service voor uw organisatie kan betekenen? Laat uw gegevens achter en wij nemen zo snel mogelijk contact met u op.
Bent u benieuwd wat de GeoTypen voor uw organisatie kunnen betekenen? Of wilt u de GeoType brochure ontvangen? Laat uw gegevens achter en wij nemen zo snel mogelijk contact met u op.
Bent u benieuwd hoe onze data analyses uw organisatie kunnen helpen? Of wilt u een voorbeeld-profiel ontvangen? Laat uw gegevens achter in het formulier en wij nemen zo snel mogelijk contact met u op.
Bent u benieuwd wat onze vastgoed data voor uw organisatie kunnen betekenen? Of wilt u weten welke vastgoed kenmerken beschikbaar zijn? Laat uw gegevens achter in het formulier en wij nemen zo snel mogelijk contact met u op.