Het lifestyle gedrag van alle Nederlandse huishoudens in beeld. Vanaf nu is de complete rapportage beschikbaar! Download nu >
Gisteren publiceerde DDMA de zesde editie van het DDMA Data-Driven Marketing Onderzoek (DDMO). Dit onderzoek is een initiatief van de DDMA Commissie Data, Decisions & Engagement, waarmee zij jaarlijks de stand van datagedreven marketing in Nederland in kaart brengen.
Uit het DDMO 2021 blijkt dat slechts 24% van de respondenten profiteert van gecentraliseerde en actuele data, en op basis daarvan datagedreven beslissing neemt. Ook de beschikbaarheid van data is vaak een uitdaging: 72% van de ondervraagden kan data alleen op aanvraag of via specifieke afdelingen krijgen. Van een centraal klantbeeld binnen de data-driven marketingsector is dus weinig sprake. Over waarom het sturen op betrouwbare data en het hebben van een uniform beeld van elke potentiële, nieuwe en bestaande klant essentieel is, schreven wij recent het artikel Meer impact maken met landelijke segmentatie data.
Organisaties gebruiken gemiddeld acht marketingkanalen en personalisatie speelt een belangrijke rol. De meest volledig gepersonaliseerde touchpoints van 2021 zijn e-mail (35%), direct mail (34%) en direct messaging (30%). Maar het formuleren van sterke, gepersonaliseerde boodschappen is voor veel organisaties complex; elke klant is anders en heeft andere behoeften. En als organisaties zich al bezighouden met gepersonaliseerde klantcommunicatie, blijkt er vaak ruimte voor verbetering te zijn. Daarvoor schakelde Kees Smit Tuinmeubelen bijvoorbeeld onze expertise in. Voor hen hebben we gezorgd dat zij beter kunnen inspelen op klantbehoeften, content af kunnen stemmen op specifieke klantgroepen en klantcommunicatie per e-mail kunnen personaliseren. Meer hierover is terug te lezen in de case Hoe Kees Smit Tuinmeubelen dankzij relevante e-mailcampagnes een imposante conversiestijging behaalt.
Om nog meer zicht te krijgen op de communicatiewensen en -behoeften van Nederlandse huishoudens, hebben wij een communicatiestijlen onderzoek uitgevoerd. Dit onderzoek is gebaseerd op enkele wetenschappelijk onderbouwde concepten en verschillende onderdelen. Gezamenlijk geven ze een totaalbeeld van de communicatievoorkeuren van elk van onze 14 GeoTypen. Met de kennis van het onderzoek kunnen de vorm en de inhoud van een boodschap beter worden afgestemd op een doelgroep, en gekozen worden voor het juiste kanaal om een boodschap over te brengen. Alles over dit communicatiestijlen onderzoek is terug te vinden op geotype.nl.
Over DDMA en DDMO 2021
DDMA is de grootste branchevereniging voor datagedreven marketing, sales en service. Zij zijn een netwerk van adverteerders, non-profits, uitgevers, bureaus en tech-leveranciers die data op een innovatieve en verantwoorde manier inzetten voor interactie met consumenten. Voor het zesde jaar op rij heeft DDMA het Data-Driven Marketing Onderzoek uitgevoerd, waarmee zij de datagedreven marketingsector in kaart hebben gebracht. Het complete rapport, de infographics en samenvatting van dit onderzoek zijn terug te lezen op ddma.nl/ddmo.
Hebt u vragen over ons of onze diensten? Laat uw gegevens achter en wij nemen zo snel mogelijk contact met u op.
Blijf op de hoogte van al het laatste GeoMarktprofiel nieuws en ontwikkelingen en meld u aan voor onze nieuwsbrief.
Wilt u weten hoe de landelijke segmentatie data en klantsegmentatie gezorgd hebben voor een helderder beeld van klantgroepen en hoe zij hierdoor relevanter met hen communiceert? Vraag nu de case aan en kom er alles over te weten.
Tijdens het webinar vertellen wij meer over de toegevoegde waarde van segmentatie data in elke fase van de klantreis, geven we tips om de data toe te passen in de praktijk en beantwoorden wij uw vragen.
Omdat iedereen een unieke deelnamelink ontvangt, vragen wij vriendelijk om uzelf en collega’s afzonderlijk aan te melden.
Tijdens het webinar vertellen wij meer over de toegevoegde waarde van segmentatie data in elke fase van de klantreis, geven we tips om de data toe te passen in de praktijk en beantwoorden wij uw vragen.
Omdat iedereen een unieke deelnamelink ontvangt, vragen wij vriendelijk om uzelf en collega’s afzonderlijk aan te melden.
Tijdens het webinar vertellen wij alles over de toegevoegde waarde van externe data in modellen en hoe deze data kan worden toegepast om de prestaties van modellen te verbeteren. Tot slot beantwoorden wij al uw vragen.
Omdat iedereen een unieke deelnamelink ontvangt, vragen wij vriendelijk om uzelf en collega’s afzonderlijk aan te melden.
Tijdens het webinar leggen wij u in 45 minuten uit hoe onze segmentatie werkt, hoe onze klanten het gebruiken en hoe u het toepast in uw business. Tot slot beantwoorden wij al uw vragen.
Omdat iedereen een unieke deelnamelink ontvangt, vragen wij vriendelijk om uzelf en collega’s afzonderlijk aan te melden.
Ontdek (vrijblijvend) de kracht van onze segmentatie data en hoe het u kan helpen om uw (online) klantreis te optimaliseren. Laat uw gegevens achter en u hoort snel van ons.
Met een klantanalyse kijken wij uit welke GeoTypen uw klantendatabase bestaat. Zo leert u uw klanten nog beter kennen, o.a. op de onderwerpen koopkracht en communicatievoorkeuren. Door deze inzichten wordt uw klantcommunicatie persoonlijker, passender en sterker.
Samen met Reader hebben wij de zonnepanelen op Nederlandse daken in kaart gebracht.
Meer weten over de ruim 1,4 miljoen geïnstalleerde zonnepanelen op Nederlandse daken en welke GeoTypen de meeste panelen bezitten? Vraag nu de infographic aan voor meer informatie.
Met onze portfolio scan krijgt u een compleet en actueel beeld van uw klanten op allerlei gebieden. De inzichten zijn direct toepasbaar voor marketing, premieberekening en risicomanagement doeleinden.
Ontvang meer informatie over onze segmentatie data.
Ontvang meer informatie over onze vastgoed data.
Ontvang meer informatie over GeoMarktprofiel as a Service.
Bent u benieuwd wat onze segmentatie data voor uw organisatie kunnen betekenen? Of wilt u weten welke segmentatie kenmerken beschikbaar zijn? Laat uw gegevens achter en wij nemen zo snel mogelijk contact met u op.
Bent u benieuwd wat GeoMarktprofiel as s Service voor uw organisatie kan betekenen? Laat uw gegevens achter en wij nemen zo snel mogelijk contact met u op.
Bent u benieuwd wat de GeoTypen voor uw organisatie kunnen betekenen? Of wilt u de GeoType brochure ontvangen? Laat uw gegevens achter en wij nemen zo snel mogelijk contact met u op.
Bent u benieuwd hoe onze data analyses uw organisatie kunnen helpen? Of wilt u een voorbeeld-profiel ontvangen? Laat uw gegevens achter in het formulier en wij nemen zo snel mogelijk contact met u op.
Bent u benieuwd wat onze vastgoed data voor uw organisatie kunnen betekenen? Of wilt u weten welke vastgoed kenmerken beschikbaar zijn? Laat uw gegevens achter in het formulier en wij nemen zo snel mogelijk contact met u op.