Het lifestyle gedrag van alle Nederlandse huishoudens in beeld. Vanaf nu is de complete rapportage beschikbaar! Download nu >

In 4 stappen meer waarde uit jouw (toekomstige) donateursbestand.

Meer waarde halen uit jouw database en Nederland.

Bekijk de infographic

Uit data is veel waarde te halen, maar niet elk goed doel maakt hier al evenveel gebruik van. Sommige goede doelen profiteren al dagelijks van de waardevolle inzichten die voortkomen uit data, terwijl anderen nog moeten beginnen. In dit blog delen we een stappenplan waarmee je bestaande donateurs kunt behouden, inactieve donateurs kunt activeren en nieuwe donateurs kunt werven door slim om te gaan met jouw database. Of jouw organisatie nu aan het begin van dit proces staat of al veel ervaring heeft, het effectief benutten van donateursdata kan de waarde voor zowel de donateur als de organisatie vergroten.

Stap 1: Leer jouw donateurs kennen 
De eerste stap is om diep in jouw eigen donateursbestand te duiken. Het is essentieel om te weten welke gegevens je van jouw donateurs hebt verzameld en welke data bruikbaar is. Belangrijke aandachtspunten hierbij zijn:

  • Zorg voor voldoende contactmogelijkheden om in verbinding te blijven met donateurs. Verzamel relevante gegevens zoals naam, leeftijd, geslacht, adresgegevens, geefgedrag, e-mailadres en telefoonnummer.
  • Controleer of alle informatie actueel is. Zorg ervoor dat je communicatie de juiste personen bereikt. Houd verhuisgegevens up-to-date en zorg dat e-mailadressen nog in gebruik zijn.
  • Maak onderscheid tussen verschillende soorten donateurs op basis van de verzamelde data. Een maandelijkse donateur die een hoog bedrag schenkt, heeft waarschijnlijk andere behoeften dan iemand die drie jaar geleden een eenmalige donatie heeft gedaan. Het werken met geefgroepen, een RFM-indeling of een andere vorm van segmentatie legt een stevige basis voor personalisatie.

Stap 2: Creëer een 360 graden beeld
Combineer jouw donateursbestand met externe informatie, om je klantbeeld completer te maken. GeoMarktprofiel beschikt over landelijk dekkende segmentatie data van ruim 8 miljoen huishoudens. Deze data is ontwikkeld met behulp van diverse (open) databronnen en ons jaarlijkse lifestyle-onderzoek. Door deze gegevens te combineren, creëren we een 360 graden beeld van huishoudens in heel Nederland. Met informatie zoals woningtype, WOZ-waarde, de samenstelling van huishoudens, koopgedrag, hobby's en geefgedrag.

Onze gegevens laten zien dat bijna 80% van alle Nederlandse huishoudens doneert aan goede doelen, waarvan bijna 6% jaarlijks meer dan 1000 euro schenkt. Goede doelen op het gebied van gezondheid zijn het meest populair, 59% van de donateurs geeft aan dit type doel. Andere populaire categorieën zijn dierenbelangen en rampen/noodhulp. Het is interessants om te ontdekken hoe jouw donateurs zich verhouden tot deze gegevens.

Door jouw donateursbestand te vergelijken met Nederland, ontdek je hoe jouw groep zich onderscheidt. Je krijgt niet alleen inzicht in de omvang van jouw groep (absoluut), maar ook hoeveel groter of kleiner jouw groep is in verhouding tot Nederland (relatief). Op deze manier krijg je een rijk beeld van hoe jouw donateurs eruit zien, op gebied van geefgedrag, maar ook op gebied van hobby's, koopgedrag, woningtype, locatie en segmenten zoals onze 14 GeoTypen. Op basis hiervan kun je gerichte en persoonlijke communicatie opstellen die aansluit bij jouw doelgroep.

Stap 3: Effectieve communicatie met jouw donateurs
Laten we aannemen dat je twee groepen hebt geselecteerd: actieve donateurs en inactieve donateurs. In de vorige stap heb je ze vergeleken met de rest van Nederland en een gedetailleerd profiel samengesteld, inclusief hobby's, mediagedrag en GeoTypen. GeoType is een indeling van Nederland in 14 lifestyle-segmenten, gebaseerd op grootschalig landelijk marktonderzoek. Door middel van verdiepende marktonderzoeken naar de GeoTypen, hebben we veel informatie over de groepen verzameld, bijvoorbeeld op gebied van mediagebruik en communicatievoorkeur. Door GeoType te koppelen aan jouw actieve en inactieve donateurs, kun je op basis van onze diepgaande informatie persoonlijke en op maat gemaakte communicatie ontwikkelen voor jouw doelgroep.

Neem bijvoorbeeld de Intellectuele Cultuurliefhebbers: een oudere doelgroep die graag formeel wordt aangesproken en het prettig vindt om uitgebreide informatie te ontvangen. Wanneer uit de analyses blijkt dat deze groep zeer veel voorkomt binnen jouw actieve donateursgroep, kun je hier direct rekening mee houden. Bestaat je inactieve donateursgroep echter voornamelijk uit Ondernemende Internetgezinnen, dan kun je deze groep beter informeel aanspreken en je focussen op het bieden van gemak. Zo heeft ieder GeoType eigen voorkeuren, door hier rekening mee te houden kun je effectiever communiceren en een hogere conversie realiseren.

Een hele andere toepassing van de data is bijvoorbeeld om te kijken naar het bestedingspotentieel van je donateurs. Stel je wilt een giftverzoek doen en in je communicatie een voorbeeldbedrag opnemen. Je kunt dan bijvoorbeeld donateurs die wat meer te besteden hebben een wat hoger giftbedrag tonen dan donateurs die wat minder bestedingspotentieel hebben.

Stap 4: Meer waarde halen uit jouw database en Nederland
Met de beschikbare data kun je al kijken naar welke donateurs potentie hebben om hogere bedragen te schenken. Je kunt ook modellen gebruiken om te voorspellen welke donateurs in jouw eigen database en in Nederland de meeste potentie hebben om hun donatiebedrag te verhogen. Door te analyseren welke donateurs momenteel het meest schenken of het meest betrokken zijn, kun je voorspellingen doen, zoals:

  • Wie heeft in Nederland de grootste kans om donateur te worden en met welk bedrag?
  • Wie in jouw eigen database heeft de grootste kans om zijn/haar donatiegedrag te verhogen?

Met deze informatie kun je vervolgens gerichte acties ondernemen, zoals het bellen van donateurs die momenteel slechts eenmalig doneren maar wel een hoge potentiescore hebben. Of juist het uitsluiten van  donateurs met een lage potentie om op deze manier kosten te besparen. Uiteraard kun je ook deze doelgroepen weer koppelen aan de communicatiestijlen. Door vervolgens steeds het effect van jouw campagnes te testen en te evalueren, maar je iedere keer je marketingcampagnes efficiënter en slimmer.

Er zijn talloze toepassingen van (externe) data om nog meer waarde te halen uit jouw donateursbestand. Sommige organisaties hebben al stappen genomen in deze richting, terwijl andere organisaties nog aan het begin staan. Wat je situatie ook is, wij helpen je graag bij het optimaliseren van deze stappen. Wil je daarnaast meer weten over segmentatie? Lees dan ons whitepaper over segmentatie.

Download de whitepaper

Over GeoMarktprofiel
Sinds 1985 brengen wij Nederland in kaart met onze landelijke segmentatie data. Hiermee krijgen organisaties meer inzicht in hun klanten en markten, met als doel om betere, data gedreven beslissingen te kunnen nemen. Onze data geeft een actueel en compleet beeld van de leefomgeving, woning en levensstijl van elk adres in Nederland. Door deze te combineren met jouw eigen klantdata, zorgt dit voor:

  • 100% verrijking van elke klant met dezelfde (uniforme) voorspellers
  • Bouwen en toepassen van modellen op elke prospect, nieuwe en bestaande klant
  • Sterkere modellen voor zowel werving, ontwikkeling als behoud van klanten
  • Betere inschatting van het doelgroep potentieel van marktgebieden

Onze kant-en-klare segmentatie data wordt periodiek opgebouwd op basis van actuele (open) databronnen, in combinatie met de inzichten uit onze lifestyle marktonderzoeken. U kunt onze data volledig integreren in uw eigen on- en offline omgeving, inclusief periodieke updates.