Het lifestyle gedrag van alle Nederlandse huishoudens in beeld. Vanaf nu is de complete rapportage beschikbaar! Download nu >
Maak kennis met klantsegmentatie: waarom het van belang is en hoe u het in de praktijk brengt.
Organisaties willen betere, datagedreven beslissingen nemen. Niet vreemd, want in de loop der jaren is duidelijk geworden dat data een goede fundering biedt voor (bedrijfs)beslissingen. Daarom wordt er veel geïnvesteerd in mensen en middelen om de juiste data te vergaren, te ontsluiten en toe te passen, met als doel om elke klant de best mogelijke, gepersonaliseerde ervaring te bieden in elke fase van de cutsomer journey. Een vergroting van de “Share of Wallet”, het verhogen van loyaliteit of het zo succesvol mogelijk converteren naar eerste en herhaalaankopen leveren een belangrijke bijdrage aan het realiseren van de organisatiedoelen. Maar de mogelijkheden zijn tegenwoordig eindeloos, de hoeveelheid beschikbare data is geëxplodeerd en de vereiste operationele processen zijn vaak complex. Klantsegmentatie kan dan de juiste oplossing zijn, omdat het een gezonde balans biedt in de mate van personalisatie en vereiste investeringen. En laat dit net datgene zijn waarmee u uzelf onderscheidt van de concurrent.
In dit blog laten wij u kennismaken met klantsegmentatie. We vertellen waarom het van belang is en hoe u het in de praktijk brengt.
Leer (potentiële) klanten kennen
U heeft vast een vermoeden, maar weet u precies wat uw klanten dagelijks bezighoudt en waar zij gevoelig voor zijn? Door klantgroepen van elkaar te onderscheiden krijgt u een beter beeld van de levensstijlen die uw (potentiële) klanten bezitten; wat ze belangrijk vinden, welke media ze gebruiken en zelfs welke boodschap het best bij ze past. Het is de eerste stap in het beter leren kennen van (potentiële) klanten.
Inzicht in de best presterende klantgroepen
Door uw klantendatabase op te delen in klantgroepen ziet u snel welke segmenten het meest opleveren. Want ook al bestaat uw klantendatabase uit enkele klantgroepen, dit betekent niet dat zij in de praktijk hetzelfde presteren. Op basis van deze nieuwe inzichten prioriteert u beter, investeert u in de best renderende segmenten en wordt elke euro juist besteed. Een extra voordeel? Uw propositie, campagne of verwachte ROI wordt per segment beter bepaald.
Kijk verder, zie meer
We leven in een snel veranderende wereld waarin ook uw klantgroepen continu in beweging zijn. Door de klantsegmenten te blijven monitoren houdt u zicht op hoe de samenstelling van uw klantendatabase verandert, de migratiestromen tussen de verschillende klantsegmenten en het effect van uw strategische keuzes om bepaalde segmenten bijvoorbeeld actiever te ontwikkelen of juist passiever te behouden.
Beter marketingcontent afstemmen
Wilt u écht verschil maken, stem dan uw marketingcontent af op elke klantgroep. U ontdekt wat elke klantgroep onderscheid door de beschikbare klantdata en –kenmerken, en online data zoals het websitegedrag van uw (potentiële) klant, onder de loep te nemen. Met de uitkomsten kunt u per klantgroep een ‘persoonlijke’ boodschap met ‘uniek’ aanbod vormgeven. Een hogere loyaliteit en conversie realiseert u immers door een combinatie van klantkennis en passende content.
Herken potentiële klanten
Waarschijnlijk besteedt u veel tijd en aandacht aan het inzichtelijk maken en bedienen van huidige klantgroepen; de groepen die u vaak iets opleveren. Welke acties onderneemt u om uw potentiële klanten beter te leren (her)kennen? Wat veel organisaties niet weten, is dat het opdelen van de klantendatabase in klantgroepen een sterke basis vormt voor het definiëren van lookalike klantgroepen. Met lookalike klantgroepen van de meest loyale en best responderende klanten, voert u gericht campagnes waarmee potentiële klanten beter worden bereikt.
Word beter, scherper, relevanter
Klantsegmentatie maakt uw campagnes beter, proposities scherper en boodschappen relevanter. Kortom: u sluit naadloos aan op uw doelgroep(en).
De afgelopen ruim 35 jaar hebben wij veel expertise opgebouwd in het opbouwen en toepassen van landelijke segmentatie data, waarmee wij organisaties helpen om (potentiële) klanten beter te kunnen segmenteren, bijvoorbeeld met behulp van onze kant-en-klare indeling van Nederland in 14 lifestyle segmenten, de GeoTypen.
Wilt u meer weten over segmentatie data en ons eigen segmentatiemodel? Bekijk dan de pagina’s Segmentatie data en 14 GeoTypen voor meer informatie.
Hebt u vragen over ons of onze diensten? Laat uw gegevens achter en wij nemen zo snel mogelijk contact met u op.
Blijf op de hoogte van al het laatste GeoMarktprofiel nieuws en ontwikkelingen en meld u aan voor onze nieuwsbrief.
Wilt u weten hoe de landelijke segmentatie data en klantsegmentatie gezorgd hebben voor een helderder beeld van klantgroepen en hoe zij hierdoor relevanter met hen communiceert? Vraag nu de case aan en kom er alles over te weten.
Tijdens het webinar vertellen wij meer over de toegevoegde waarde van segmentatie data in elke fase van de klantreis, geven we tips om de data toe te passen in de praktijk en beantwoorden wij uw vragen.
Omdat iedereen een unieke deelnamelink ontvangt, vragen wij vriendelijk om uzelf en collega’s afzonderlijk aan te melden.
Tijdens het webinar vertellen wij meer over de toegevoegde waarde van segmentatie data in elke fase van de klantreis, geven we tips om de data toe te passen in de praktijk en beantwoorden wij uw vragen.
Omdat iedereen een unieke deelnamelink ontvangt, vragen wij vriendelijk om uzelf en collega’s afzonderlijk aan te melden.
Tijdens het webinar vertellen wij alles over de toegevoegde waarde van externe data in modellen en hoe deze data kan worden toegepast om de prestaties van modellen te verbeteren. Tot slot beantwoorden wij al uw vragen.
Omdat iedereen een unieke deelnamelink ontvangt, vragen wij vriendelijk om uzelf en collega’s afzonderlijk aan te melden.
Tijdens het webinar leggen wij u in 45 minuten uit hoe onze segmentatie werkt, hoe onze klanten het gebruiken en hoe u het toepast in uw business. Tot slot beantwoorden wij al uw vragen.
Omdat iedereen een unieke deelnamelink ontvangt, vragen wij vriendelijk om uzelf en collega’s afzonderlijk aan te melden.
Ontdek (vrijblijvend) de kracht van onze segmentatie data en hoe het u kan helpen om uw (online) klantreis te optimaliseren. Laat uw gegevens achter en u hoort snel van ons.
Met een klantanalyse kijken wij uit welke GeoTypen uw klantendatabase bestaat. Zo leert u uw klanten nog beter kennen, o.a. op de onderwerpen koopkracht en communicatievoorkeuren. Door deze inzichten wordt uw klantcommunicatie persoonlijker, passender en sterker.
Samen met Reader hebben wij de zonnepanelen op Nederlandse daken in kaart gebracht.
Meer weten over de ruim 1,4 miljoen geïnstalleerde zonnepanelen op Nederlandse daken en welke GeoTypen de meeste panelen bezitten? Vraag nu de infographic aan voor meer informatie.
Met onze portfolio scan krijgt u een compleet en actueel beeld van uw klanten op allerlei gebieden. De inzichten zijn direct toepasbaar voor marketing, premieberekening en risicomanagement doeleinden.
Ontvang meer informatie over onze segmentatie data.
Ontvang meer informatie over onze vastgoed data.
Ontvang meer informatie over GeoMarktprofiel as a Service.
Bent u benieuwd wat onze segmentatie data voor uw organisatie kunnen betekenen? Of wilt u weten welke segmentatie kenmerken beschikbaar zijn? Laat uw gegevens achter en wij nemen zo snel mogelijk contact met u op.
Bent u benieuwd wat GeoMarktprofiel as s Service voor uw organisatie kan betekenen? Laat uw gegevens achter en wij nemen zo snel mogelijk contact met u op.
Bent u benieuwd wat de GeoTypen voor uw organisatie kunnen betekenen? Of wilt u de GeoType brochure ontvangen? Laat uw gegevens achter en wij nemen zo snel mogelijk contact met u op.
Bent u benieuwd hoe onze data analyses uw organisatie kunnen helpen? Of wilt u een voorbeeld-profiel ontvangen? Laat uw gegevens achter in het formulier en wij nemen zo snel mogelijk contact met u op.
Bent u benieuwd wat onze vastgoed data voor uw organisatie kunnen betekenen? Of wilt u weten welke vastgoed kenmerken beschikbaar zijn? Laat uw gegevens achter in het formulier en wij nemen zo snel mogelijk contact met u op.