Het lifestyle gedrag van alle Nederlandse huishoudens in beeld. Vanaf nu is de complete rapportage beschikbaar! Download nu >
Stimuleer verduurzaming van 1 miljoen woningen door de doelgroep beter te begrijpen.
Slecht geïsoleerde woningen dalen in populariteit en daardoor stijgt de vraag naar duurzame woningen, blijkt uit onderzoek van het Kadaster naar de verduurzaming van de woningmarkt 1. Het aantal verkochte woningen met energielabel A is gestegen van 14% in 2015 naar 24% in het derde kwartaal van 2022, terwijl het aantal verkochte woningen met een ‘slecht’ energielabel (D of lager) afneemt van 43% in 2015 naar inmiddels ongeveer 30%. Het verduurzamen van huizen is een belangrijk onderwerp voor zowel financiële instellingen, die zich hebben verenigd om de Nederlandse hypotheekmarkt te verduurzamen, als voor huishoudens, die te maken hebben met gestegen kosten van energie en gas.
Potentiële woningen
Bezitters van koopwoningen hebben het verduurzamen van hun huis zelf in de hand, en zijn hierin niet afhankelijk van een verhuurder. Om een beeld te krijgen van de huishoudens waar verbetering mogelijk is, zijn daarom koopwoningen met een energielabel F of G geanalyseerd. Dit komt neer op ongeveer 1 miljoen woningen, 21% van het totaal aantal koopwoningen, meestal gebouwd voor 1965. Het gaat veelal om vrijstaande huizen, (woon)boerderijen en twee-onder-een-kapwoningen in kleine dorpen of om etagewoningen en flats in de grote steden. Geografisch gezien bevinden deze woningen zich vooral in:
De bezitters van deze woningen hebben veel potentie hun huis te verduurzamen en het milieu te ontzien.
GeoType lifestyle segmentatie
Maar wie zijn de huishoudens met energielabel F en G? Om hier antwoord op te geven maken we gebruik van onze landelijke segmentatie data, met daarin informatie over elk woonadres. Niet alleen wat betreft de fysieke kenmerken van de woning en omgeving, maar ook wat betreft het huishouden. Op basis van lifestyle marktonderzoek hebben we Nederland namelijk ingedeeld in 14 unieke lifestyle segmenten, de GeoTypen. En op basis van verschillende (open) databronnen en analyses hebben we voor elk woonadres ingeschat welk GeoType daar het beste bij past. Door de label F en G koopwoningen te combineren met de GeoTypen zien we dat met name de Creatieve Milieuliefhebbers (17,9%), Intellectuele Cultuurliefhebbers (15,8%) en Gezinsgerichte Voordeelzoekers (10%) vaak in deze huizen wonen.
De levensstijl in beeld
Als we de levensstijl van deze groep nader bekijken, zien we dat ze houden van het buitenleven en de natuur. In hun vrije tijd sporten of klussen ze graag. Ze zijn bovengemiddeld milieubewust en maar liefst 25% van hen is zelfs extreem milieubewust. Ze kopen vaak biologische producten, eten regelmatig vegetarisch en kopen hun producten graag in speciaalzaken.
Hoewel deze groep een milieubewuste levensstijl heeft, wonen ze toch in huizen met veel potentie om te verduurzamen. Dit biedt een mooie kans om verduurzaming onder de aandacht te brengen. Maar hoe kun je deze groepen effectief bereiken?
Gesegmenteerde benadering
Door in je boodschap in te spelen op de levensstijl van een GeoType, kun je deze relevanter maken voor de ontvanger. De Creatieve Milieuliefhebbers en Intellectuele Cultuurliefhebbers hebben over het algemeen een hogere leeftijd, meer te besteden en zijn sterk gemotiveerd om te verduurzamen vanuit hun liefde voor de natuur. Deze typen hebben een voorkeur voor de meer traditionele communicatie kanalen telefoon en post. Het advies van een expert, gericht op duurzaamheid, is daarbij een goede strategie, waarbij de boodschap formeel en feitelijk moet zijn.
Voor de Gezinsgerichte Voordeelzoekers, die eerder van middelbare leeftijd zijn en een kleinere portemonnee hebben, is het daarentegen belangrijk om de focus te leggen op kostenbesparing en gebruiksgemak. Door middel van post en het vermelden van het telefoonnummer van de organisatie voor eventuele vragen, kun je deze groep het beste benaderen. Het is daarbij raadzaam om het taalgebruik eenvoudig te houden en de vervolgstappen voor de klant makkelijk te maken.
Kans om te verduurzamen
Beide groepen lijken enorme kansen te bieden om hun woningen met energielabel F en G te verduurzamen. Een deel heeft dit zelfs wellicht al gedaan. We zien namelijk dat deze huishoudens minder verhuizen dan gemiddeld. Wellicht heeft een deel dus zelfs de eerste stappen naar verduurzaming al gezet, maar is er nog geen reden geweest een nieuw energielabel aan te vragen. Voor een ander deel van de groep geldt misschien dat de woning niet verduurzaamd kan of mag worden, bijvoorbeeld omdat het gaat om een monumentale woning. Het duurzaamheidsvraagstuk heeft vele kanten, en niemand heeft direct alle antwoorden. Maar het startpunt is je doelgroep beter te leren kennen, en ze aan te spreken op een relevante manier; met een gepersonaliseerde boodschap, het juiste aanbod en via het juiste kanaal. Onze segmentatie data biedt een goed uitgangspunt om de doelgroep beter te begrijpen én te lokaliseren.
Wilt u meer weten over onze landelijke segmentatie data en ons lifestyle segmentatiemodel? Bekijk dan de pagina’s Segmentatie data en 14 GeoTypen voor meer informatie.
Hebt u vragen over ons of onze diensten? Laat uw gegevens achter en wij nemen zo snel mogelijk contact met u op.
Blijf op de hoogte van al het laatste GeoMarktprofiel nieuws en ontwikkelingen en meld u aan voor onze nieuwsbrief.
Wilt u weten hoe de landelijke segmentatie data en klantsegmentatie gezorgd hebben voor een helderder beeld van klantgroepen en hoe zij hierdoor relevanter met hen communiceert? Vraag nu de case aan en kom er alles over te weten.
Tijdens het webinar vertellen wij meer over de toegevoegde waarde van segmentatie data in elke fase van de klantreis, geven we tips om de data toe te passen in de praktijk en beantwoorden wij uw vragen.
Omdat iedereen een unieke deelnamelink ontvangt, vragen wij vriendelijk om uzelf en collega’s afzonderlijk aan te melden.
Tijdens het webinar vertellen wij meer over de toegevoegde waarde van segmentatie data in elke fase van de klantreis, geven we tips om de data toe te passen in de praktijk en beantwoorden wij uw vragen.
Omdat iedereen een unieke deelnamelink ontvangt, vragen wij vriendelijk om uzelf en collega’s afzonderlijk aan te melden.
Tijdens het webinar vertellen wij alles over de toegevoegde waarde van externe data in modellen en hoe deze data kan worden toegepast om de prestaties van modellen te verbeteren. Tot slot beantwoorden wij al uw vragen.
Omdat iedereen een unieke deelnamelink ontvangt, vragen wij vriendelijk om uzelf en collega’s afzonderlijk aan te melden.
Tijdens het webinar leggen wij u in 45 minuten uit hoe onze segmentatie werkt, hoe onze klanten het gebruiken en hoe u het toepast in uw business. Tot slot beantwoorden wij al uw vragen.
Omdat iedereen een unieke deelnamelink ontvangt, vragen wij vriendelijk om uzelf en collega’s afzonderlijk aan te melden.
Ontdek (vrijblijvend) de kracht van onze segmentatie data en hoe het u kan helpen om uw (online) klantreis te optimaliseren. Laat uw gegevens achter en u hoort snel van ons.
Met een klantanalyse kijken wij uit welke GeoTypen uw klantendatabase bestaat. Zo leert u uw klanten nog beter kennen, o.a. op de onderwerpen koopkracht en communicatievoorkeuren. Door deze inzichten wordt uw klantcommunicatie persoonlijker, passender en sterker.
Samen met Reader hebben wij de zonnepanelen op Nederlandse daken in kaart gebracht.
Meer weten over de ruim 1,4 miljoen geïnstalleerde zonnepanelen op Nederlandse daken en welke GeoTypen de meeste panelen bezitten? Vraag nu de infographic aan voor meer informatie.
Met onze portfolio scan krijgt u een compleet en actueel beeld van uw klanten op allerlei gebieden. De inzichten zijn direct toepasbaar voor marketing, premieberekening en risicomanagement doeleinden.
Ontvang meer informatie over onze segmentatie data.
Ontvang meer informatie over onze vastgoed data.
Ontvang meer informatie over GeoMarktprofiel as a Service.
Bent u benieuwd wat onze segmentatie data voor uw organisatie kunnen betekenen? Of wilt u weten welke segmentatie kenmerken beschikbaar zijn? Laat uw gegevens achter en wij nemen zo snel mogelijk contact met u op.
Bent u benieuwd wat GeoMarktprofiel as s Service voor uw organisatie kan betekenen? Laat uw gegevens achter en wij nemen zo snel mogelijk contact met u op.
Bent u benieuwd wat de GeoTypen voor uw organisatie kunnen betekenen? Of wilt u de GeoType brochure ontvangen? Laat uw gegevens achter en wij nemen zo snel mogelijk contact met u op.
Bent u benieuwd hoe onze data analyses uw organisatie kunnen helpen? Of wilt u een voorbeeld-profiel ontvangen? Laat uw gegevens achter in het formulier en wij nemen zo snel mogelijk contact met u op.
Bent u benieuwd wat onze vastgoed data voor uw organisatie kunnen betekenen? Of wilt u weten welke vastgoed kenmerken beschikbaar zijn? Laat uw gegevens achter in het formulier en wij nemen zo snel mogelijk contact met u op.