Het lifestyle gedrag van alle Nederlandse huishoudens in beeld. Vanaf nu is de complete rapportage beschikbaar! Download nu >

Segmentatie data gecombineerd met CRM data: een duurzaam third-party cookie-alternatief

07 apr. 2022
Bob Hoogewind & Tycho Huijsen
geomarktprofiel-nieuws-cookieless-detail.jpg

Third-party cookies verdwijnen en worden onbruikbaar voor adverteerders en marketeers. Dit betekent dat een groot deel van de data die u helpen om met de juiste boodschap, de juiste doelgroep online te bereiken, niet meer gebruikt kan worden. Maar onze segmentatie data gecombineerd met uw CRM data, bieden een duurzaam alternatief!

Wat er verandert
Met first-party cookies functioneert een website goed en worden er analytische gegevens verzameld. Third-party cookies zijn anders: deze worden gebruikt voor tracking en advertentiedoeleinden buiten het eigen domein.

Dit jaar verdwijnen de third-party cookies en wordt de levensduur van een first-party cookie verkort van dertig dagen naar slechts één dag. En dit heeft grote gevolgen voor al uw online marketingactiviteiten. Want hoe ben je zo relevant mogelijk terwijl er steeds minder gegevens beschikbaar zijn?

De gevolgen voor uw online marketing
Het verdwijnen van third-party cookies heeft invloed op minstens drie strategische online marketingacties en -keuzes:

  1. Elke customer journey van langer dan één dag wordt niet meer gevolgd en gemeten. Het herleiden van klikdata naar conversies wordt daardoor veel lastiger, waardoor de kosten per conversie stijgen en het rendement op advertenties dalen.
  2. Retargeting is verleden tijd. Hetzelfde geldt voor het beperken van de frequentie dat iemand dezelfde advertentie ziet. Hierdoor nemen de campagnekosten en advertentiemoeheid toe.
  3. Door cookies te gebruiken kunt u de gebruikersgegevens uit verschillende advertentie platformen bundelen tot doelgroepsegmenten (audiences). Nu deze data komen te vervallen en het maken van, bijvoorbeeld, lookalikes van websitebezoekers niet meer kan, gaat het bereik en rendement van campagnes grotendeels verloren.

Goede alternatieven
Adverteerders en marketeers maken zich zorgen over hoe ze straks relevant blijven zonder third-party cookies. Gelukkig zijn er alternatieven:

  • Laat klanten inloggen en geef ze een uniek ID mee. Zo verzamelt u alsnog informatie over uw platformen.
  • Kijk naar contextual en interest targeting. Hierbij wordt rekening gehouden met contextuele eigenschappen van een webpagina, zoals locatie, taal, zoekgedrag en inhoud.
  • Laad eigen doelgroepsegmenten in op de advertentie platformen die u gebruikt. Versleuteld en/of via een zogenoemde trusted third party. Het gericht en gedifferentieerd adverteren, bestaande klanten in- of uitsluiten en het vinden van lookalikes van uw klanten, zijn dan nog steeds opties.

Het meest duurzame alternatief: segmentatie data combineren met CRM data
Voor elk alternatief geldt: het is cruciaal om met uw eigen CRM data een goed, uniek klantbeeld op te bouwen. Een Customer Data Platform (CDP) en bijbehorende datastrategie helpen hierbij. Hoe beter uw klantbeeld, des te makkelijker het is om uw klanten in homogene segmenten in te delen. En diezelfde segmenten zijn gedifferentieerder en effectiever te analyseren, bereiken of uit te sluiten.

Toch blijft het een uitdaging om een betrouwbaar en compleet klantbeeld te krijgen. Want de hoeveelheid data is enorm, de data moeten ontsloten worden, de kwaliteit moet op orde zijn en uiteraard moeten de data toepasbaar zijn. Daarom gebruiken steeds meer organisaties onze kant-en-klare, landelijke segmentatie data. Door de gecombineerde kracht van diverse (open) databronnen en lifestyle marktonderzoek, geven onze data een betrouwbaar en uniform 360⁰ beeld van elk woonadres. Door deze data samen te voegen met uw eigen CRM data, ontstaat dus een direct toepasbaar en duurzaam alternatief voor third-party cookies.

webafbeelding-cookieless-world.jpg

Testen of meer weten?
Wilt u meer weten over de kracht van onze segmentatie data en het optimaliseren van de (online) klantreis? Of bent u (nog) geen klant en wilt u onze data vrijblijvend testen in uw eigen CDP of marketingomgeving? Neem contact met ons op. Wij komen graag (digitaal) bij u langs!

Gerelateerde diensten