Het lifestyle gedrag van alle Nederlandse huishoudens in beeld. Vanaf nu is de complete rapportage beschikbaar! Download nu >

Samenwerking RUGCIC & GeoMarktprofiel: meer data om klanten beter te begrijpen

01 sep. 2023
GeoMarktprofiel
detail-afbeelding-5.png

Het Customer Insights Center van de Rijksuniversiteit Groningen (RUGCIC) en GeoMarktprofiel hebben onlangs hun samenwerking uitgebreid. GeoMarktprofiel is al langer lid van het RUGCIC, dat wetenschappelijke klantinzichten vertaalt naar de marketing praktijk, en heeft nu ook haar landelijke segmentatie data voor onderzoeksdoeleinden beschikbaar gesteld.

Het RUGCIC vormt een onderdeel van de Faculteit Economie & Bedrijfskunde van de Rijksuniversiteit Groningen. Zij gebruikt data science, best practices en wetenschappelijke onderzoeken om klanten en hun gedrag beter te kunnen begrijpen. Alle marketingkennis en -kunde van de studenten, onderzoekers en bedrijven wordt door het RUGCIC samengebracht en bedrijven die lid zijn krijgen onder meer toegang tot alle opgebouwde kennis en het uitgebreide netwerk.

GeoMarktprofiel brengt sinds 1985 Nederland in kaart met haar landelijke segmentatie data. Hiermee krijgen organisaties meer inzicht in wie hun klanten en markten zijn, bijvoorbeeld om klantgedrag beter te voorspellen of achteraf te verklaren. De data wordt opgebouwd op basis van (open) databronnen en lifestyle marktonderzoek en geeft een actueel en compleet beeld van de leefomgeving, woning en levensstijl van elk adres.

De onderzoekers en studenten van de faculteit kunnen de landelijke segmentatie data kosteloos voor hun (wetenschappelijke) onderzoeksdoeleinden gebruiken. Een eerste PhD onderzoek waarvoor de data zal worden gebruikt is het onderzoeken van de relatie tussen (de verspreiding van) zonnepanelen en de verschillende lifestyle segmenten (GeoTypen) in Nederland. GeoMarktprofiel heeft hiervoor onder meer, in samenwerking met haar partner Readar, de potentie voor en de aanwezigheid van zonnepanelen op alle ruim 8 miljoen woonadressen geleverd.

Voor meer informatie over het RUGCIC, zie Customer Insights Center (RUGCIC) | Rijksuniversiteit Groningen. Op Segmentatie data (geomarktprofiel.nl) vindt je meer informatie over de landelijke segmentatie data. En als je benieuwd bent naar de indeling van Nederland in 14 lifestyle segmenten, kijk dan eens op GeoType | Leer klanten beter kennen.