Het lifestyle gedrag van alle Nederlandse huishoudens in beeld. Vanaf nu is de complete rapportage beschikbaar! Download nu >
Het coronavirus houdt ons dagelijks bezig en de veranderingen hebben impact op onze levensstijl en ons gedrag. Zo ging er de afgelopen periode geen dag voorbij zonder nieuws over de aanhoudende drukte bij distributiecentra, webshops en supermarkten. In de maanden februari t/m juni hebben we marktonderzoek gedaan onder ruim 20.000 respondenten, waarbij we interessante verschuivingen waarnemen in het off- en online winkelgedrag sinds corona zijn intrede in ons dagelijks leven heeft gedaan. De resultaten zijn middels weging representatief gemaakt voor Nederland en gekoppeld aan de GeoTypen; een indeling van heel Nederland in 14 unieke lifestyle segmenten. Het veranderende winkelgedrag is per doelgroep in kaart gebracht.
Doorbraak online boodschappen doen
Het zijn vooral de dagelijkse boodschappen die een stuk minder fysiek worden gedaan. In maart gaf 76% van de Nederlanders aan dat men voor boodschappen een supermarkt bezocht, in juni was dat nog maar 71%. Sinds de corona-uitbraak is de voorkeur voor het combineren van een supermarktbezoek met online boodschappen bestellen gegroeid van 24% in maart naar 29% in juni.
Het zijn de Betrokken Senioren en Actieve Vijftigplussers die de grootste toename in de voorkeur voor het combineren laten zien; bij de Betrokken Senioren is een groei van maar liefst 47% waargenomen en bij de Actieve Vijftigplussers een groei van 36% op het geheel of gedeeltelijk online bestellen.
Vooral Ambitieuze Trendvolgers shoppen meer online
In alle productcategorieën zijn het de Ambitieuze Trendvolgers die minder fysiek zijn gaan winkelen. Het gedeelte van deze doelgroep dat nooit online winkelt is afgenomen met 55% (boeken, films en muziek), 46% (elektronica) en 36% (kleding).
Opmerkelijk genoeg is er in de productcategorie ‘boeken, films en muziek’ bij enkele GeoTypen juist een omgekeerde trend zichtbaar. Aankopen binnen deze categorie werden in maart al door vrijwel iedereen deels online gedaan, maar de Betrokken Senioren en Actieve Vijftigplussers bezoeken in juni voor deze aankopen wat vaker de winkel.
Benieuwd wie de Betrokken Senioren, Actieve Vijftigplussers en Ambitieuze Trendvolgers zijn en meer weten over de GeoTypen? Bekijk alle informatie en de omschrijving van de 14 GeoTypen op GeoType.nl.
Hebt u vragen over ons of onze diensten? Laat uw gegevens achter en wij nemen zo snel mogelijk contact met u op.
Blijf op de hoogte van al het laatste GeoMarktprofiel nieuws en ontwikkelingen en meld u aan voor onze nieuwsbrief.
Wilt u weten hoe de landelijke segmentatie data en klantsegmentatie gezorgd hebben voor een helderder beeld van klantgroepen en hoe zij hierdoor relevanter met hen communiceert? Vraag nu de case aan en kom er alles over te weten.
Tijdens het webinar vertellen wij meer over de toegevoegde waarde van segmentatie data in elke fase van de klantreis, geven we tips om de data toe te passen in de praktijk en beantwoorden wij uw vragen.
Omdat iedereen een unieke deelnamelink ontvangt, vragen wij vriendelijk om uzelf en collega’s afzonderlijk aan te melden.
Tijdens het webinar vertellen wij meer over de toegevoegde waarde van segmentatie data in elke fase van de klantreis, geven we tips om de data toe te passen in de praktijk en beantwoorden wij uw vragen.
Omdat iedereen een unieke deelnamelink ontvangt, vragen wij vriendelijk om uzelf en collega’s afzonderlijk aan te melden.
Tijdens het webinar vertellen wij alles over de toegevoegde waarde van externe data in modellen en hoe deze data kan worden toegepast om de prestaties van modellen te verbeteren. Tot slot beantwoorden wij al uw vragen.
Omdat iedereen een unieke deelnamelink ontvangt, vragen wij vriendelijk om uzelf en collega’s afzonderlijk aan te melden.
Tijdens het webinar leggen wij u in 45 minuten uit hoe onze segmentatie werkt, hoe onze klanten het gebruiken en hoe u het toepast in uw business. Tot slot beantwoorden wij al uw vragen.
Omdat iedereen een unieke deelnamelink ontvangt, vragen wij vriendelijk om uzelf en collega’s afzonderlijk aan te melden.
Ontdek (vrijblijvend) de kracht van onze segmentatie data en hoe het u kan helpen om uw (online) klantreis te optimaliseren. Laat uw gegevens achter en u hoort snel van ons.
Met een klantanalyse kijken wij uit welke GeoTypen uw klantendatabase bestaat. Zo leert u uw klanten nog beter kennen, o.a. op de onderwerpen koopkracht en communicatievoorkeuren. Door deze inzichten wordt uw klantcommunicatie persoonlijker, passender en sterker.
Samen met Reader hebben wij de zonnepanelen op Nederlandse daken in kaart gebracht.
Meer weten over de ruim 1,4 miljoen geïnstalleerde zonnepanelen op Nederlandse daken en welke GeoTypen de meeste panelen bezitten? Vraag nu de infographic aan voor meer informatie.
Met onze portfolio scan krijgt u een compleet en actueel beeld van uw klanten op allerlei gebieden. De inzichten zijn direct toepasbaar voor marketing, premieberekening en risicomanagement doeleinden.
Ontvang meer informatie over onze segmentatie data.
Ontvang meer informatie over onze vastgoed data.
Ontvang meer informatie over GeoMarktprofiel as a Service.
Bent u benieuwd wat onze segmentatie data voor uw organisatie kunnen betekenen? Of wilt u weten welke segmentatie kenmerken beschikbaar zijn? Laat uw gegevens achter en wij nemen zo snel mogelijk contact met u op.
Bent u benieuwd wat GeoMarktprofiel as s Service voor uw organisatie kan betekenen? Laat uw gegevens achter en wij nemen zo snel mogelijk contact met u op.
Bent u benieuwd wat de GeoTypen voor uw organisatie kunnen betekenen? Of wilt u de GeoType brochure ontvangen? Laat uw gegevens achter en wij nemen zo snel mogelijk contact met u op.
Bent u benieuwd hoe onze data analyses uw organisatie kunnen helpen? Of wilt u een voorbeeld-profiel ontvangen? Laat uw gegevens achter in het formulier en wij nemen zo snel mogelijk contact met u op.
Bent u benieuwd wat onze vastgoed data voor uw organisatie kunnen betekenen? Of wilt u weten welke vastgoed kenmerken beschikbaar zijn? Laat uw gegevens achter in het formulier en wij nemen zo snel mogelijk contact met u op.