Het lifestyle gedrag van alle Nederlandse huishoudens in beeld. Vanaf nu is de complete rapportage beschikbaar! Download nu >

De invloed van corona op het veranderende off- en online winkelgedrag

28 jul. 2020
artikel-invloed-corona-detail.jpg

Het coronavirus houdt ons dagelijks bezig en de veranderingen hebben impact op onze levensstijl en ons gedrag. Zo ging er de afgelopen periode geen dag voorbij zonder nieuws over de aanhoudende drukte bij distributiecentra, webshops en supermarkten. In de maanden februari t/m juni hebben we marktonderzoek gedaan onder ruim 20.000 respondenten, waarbij we interessante verschuivingen waarnemen in het off- en online winkelgedrag sinds corona zijn intrede in ons dagelijks leven heeft gedaan. De resultaten zijn middels weging representatief gemaakt voor Nederland en gekoppeld aan de GeoTypen; een indeling van heel Nederland in 14 unieke lifestyle segmenten. Het veranderende winkelgedrag is per doelgroep in kaart gebracht.

Doorbraak online boodschappen doen
Het zijn vooral de dagelijkse boodschappen die een stuk minder fysiek worden gedaan. In maart gaf 76% van de Nederlanders aan dat men voor boodschappen een supermarkt bezocht, in juni was dat nog maar 71%. Sinds de corona-uitbraak is de voorkeur voor het combineren van een supermarktbezoek met online boodschappen bestellen gegroeid van 24% in maart naar 29% in juni.

Het zijn de Betrokken Senioren en Actieve Vijftigplussers die de grootste toename in de voorkeur voor het combineren laten zien; bij de Betrokken Senioren is een groei van maar liefst 47% waargenomen en bij de Actieve Vijftigplussers een groei van 36% op het geheel of gedeeltelijk online bestellen.

Vooral Ambitieuze Trendvolgers shoppen meer online
In alle productcategorieën zijn het de Ambitieuze Trendvolgers die minder fysiek zijn gaan winkelen. Het gedeelte van deze doelgroep dat nooit online winkelt is afgenomen met 55% (boeken, films en muziek), 46% (elektronica) en 36% (kleding).

Opmerkelijk genoeg is er in de productcategorie ‘boeken, films en muziek’ bij enkele GeoTypen juist een omgekeerde trend zichtbaar. Aankopen binnen deze categorie werden in maart al door vrijwel iedereen deels online gedaan, maar de Betrokken Senioren en Actieve Vijftigplussers bezoeken in juni voor deze aankopen wat vaker de winkel.

Benieuwd wie de Betrokken Senioren, Actieve Vijftigplussers en Ambitieuze Trendvolgers zijn en meer weten over de GeoTypen? Bekijk alle informatie en de omschrijving van de 14 GeoTypen op GeoType.nl.

 

Dit artikel is ook geplaatst op o.a. Marketingtribune

Gerelateerde diensten