Van bezoeker naar loyale klant: hoe u met realtime segmentatie data nieuwe klanten aan uw merk kunt binden

05 jan. 2021
geomarktprofiel-artikel-ecommerce-detail.jpg

Klantinzicht is belangrijker dan ooit om klanten aan uw merk te binden, want met 800.000 meer e-shoppers ten opzichte van vorig jaar liggen er waardevolle kansen voor uw online business. Maar waar veel gekocht wordt, ontstaat ook groeiende concurrentie. Door het grote online aanbod switchen consumenten gemakkelijker van (web)winkel, waardoor het essentieel is om kopers al vanaf de eerste aankoop te (her)kennen. In dit artikel delen we hoe de realtime segmentatie data ervoor zorgen dat de klantwaarde en -loyaliteit wordt verhoogd en u kunt sturen op zaken zoals het stimuleren van herhaalaankopen.

Waarom het waardevol is om uw klanten te leren kennen
Klanten zijn het bestaansrecht van uw webwinkel; ze zorgen ervoor dat uw business groeit en dat u kunt blijven investeren en innoveren. Maar in een tijd waarin klanten een aankoop baseren op overwegingen en impulsen, zoals de levertijd en advertenties van eerder bekeken items, is het hebben van (terugkerende) klanten niet vanzelfsprekend. Uw succes hangt volledig samen met de mate waarin u relevant bent: bent u er op het moment dat de klant iets nodig heeft? En weet u wat men nodig heeft? Speelt u hier tijdig op in, dan heeft u een voorsprong in de markt. De sleutel hiertoe is klantinzicht. Kennis over uw klanten levert belangrijke voordelen op, want hiermee:

  • Brengt u de juiste boodschap over, met de juiste toonzetting, op het juiste moment;
  • Kunt u werken aan een sterke klantrelatie, waardoor men zich wil associëren met uw merk;
  • En houdt u uw klanten uit de handen van de concurrent.

Daarnaast resulteert het kennen van uw klanten in:

  • Beter aansluitende en daardoor converterende campagnes;
  • Een aanzienlijke besparing op marketingkosten;
  • Meer herhaalaankopen van (loyale) klanten;
  • Het terugdringen van het aantal retouren;
  • Het beter beheersen van betalingsrisico's;
  • En het voorspellen van de omzetpotentie.

Een betere dienstverlening door de landelijke segmentatie data
Veel organisaties beperken zich tot het verzamelen en toepassen van het zoek- en klikgedrag van klanten. Maar om klanten aan u te binden, wilt u ze aanbiedingen kunnen doen die aansluiten en bij ze passen. Hiervoor heeft u specifieke informatie nodig en juist dat vormt voor velen een struikelblok, want bij het doen van een eerste aankoop vullen nieuwe klanten vaak slechts enkele gegevens in.

Met de landelijke segmentatie data van GeoMarktprofiel vult u klantgegevens vanaf de eerste aankoop realtime aan. Hierdoor heeft u direct meer zicht op belangrijke klantkenmerken zoals levensfase, inkomensklasse, betalingsbereidheid, koopkracht, het (GeoType) klanttype en het opleidingsniveau van elke (nieuwe) klant. Deze aangevulde klantinformatie kunt u onder andere inzetten voor gesegmenteerde online klant campagnes, om klanten een welkomstcadeau aan te bieden of om een andere aanbieding te doen waar ze mee geholpen zijn.

Een voorbeeld: in uw webwinkel biedt u diverse boeken aan. Uw klant heeft meerdere soorten kookboeken bekeken, vooral kookboeken over gezonder koken, en is uiteindelijk tot een aankoop overgegaan. Door de landelijke segmentatie data weet u dat uw klant ook kinderen heeft. Het combineren van deze informatie maakt het mogelijk om de klant relevante en ‘persoonlijke’ advertenties te tonen, zoals een aanbieding voor een kinderkookboek met recepten die het eten van groente leuker maken.

Maak het verschil
Naast dat de landelijke segmentatie data een bijdrage leveren aan het leren kennen van uw nieuwe klanten, biedt deze informatie ook de kans om uw klanten de meest passende en persoonlijke opvolging te bieden. Hiermee legt u een solide basis voor écht klantgericht ondernemen en het verhogen van de klantwaarde.

Uw succes hangt volledig samen met de mate waarin u relevant bent.

Gerelateerde diensten

Meer weten over onze diensten?

Wilt u meer weten over onze segmentatie data en data analyses en bent u benieuwd wat wij voor uw organisatie kunnen betekenen? Laat uw gegevens achter, wij nemen zo spoedig mogelijk contact met u op.

Naam *
E-mailadres *
Telefoonnummer
Bedrijfsnaam *
Hoe kunnen wij u helpen? *