Wat u bereikt met klantsegmentatie

25 mei 2021
geomarktprofiel-artikel-segmentatie-detail.jpg

Organisaties willen betere, datagedreven beslissingen nemen. Niet vreemd, want in de loop der jaren is duidelijk geworden dat data een goede fundering biedt voor (bedrijfs)beslissingen. Daarom wordt er veel geïnvesteerd in mensen en middelen om de juiste data te vergaren, te ontsluiten en toe te passen, met als doel om elke klantervaring in de customer journey zo persoonlijk mogelijk te maken. Maar de mogelijkheden zijn tegenwoordig eindeloos, de hoeveelheid beschikbare data is geëxplodeerd en de vereiste operationele processen zijn vaak complex. Klantsegmentatie kan dan de juiste oplossing zijn, omdat het een gezonde balans biedt in de mate van personalisatie en vereiste investeringen. En laat dit net datgene zijn waarmee u uzelf onderscheidt van de concurrent.

In dit blog laten wij u kennismaken met klantsegmentatie. We vertellen waarom het van belang is en hoe u het in de praktijk brengt.

Leer (potentiële) klanten kennen
U heeft vast een vermoeden, maar weet u precies wat uw klanten dagelijks bezighoudt en waar zij gevoelig voor zijn? Door klantgroepen van elkaar te onderscheiden krijgt u een beter beeld van de levensstijlen die uw (potentiële) klanten bezitten; wat ze belangrijk vinden, welke media ze gebruiken en zelfs welke boodschap het best bij ze past. Het is de eerste stap in het beter leren kennen van (potentiële) klanten.

Inzicht in de best presterende klantgroepen
Door uw klantendatabase op te delen in klantgroepen ziet u snel welke segmenten het meest opleveren. Want ook al bestaat uw klantendatabase uit enkele klantgroepen, dit betekent niet dat zij in de praktijk hetzelfde presteren. Op basis van deze nieuwe inzichten prioriteert u beter, investeert u in de best renderende segmenten en wordt elke euro juist besteed. Een extra voordeel? Uw propositie, campagne of verwachte ROI wordt per segment beter bepaald.

Kijk verder, zie meer
We leven in een snel veranderende wereld waarin ook uw klantgroepen continu in beweging zijn. Door de klantsegmenten te blijven monitoren houdt u zicht op hoe de samenstelling van uw klantendatabase verandert, de migratiestromen tussen de verschillende klantsegmenten en het effect van uw strategische keuzes om bepaalde segmenten bijvoorbeeld actiever te ontwikkelen of juist passiever te behouden.

Beter marketingcontent afstemmen
Wilt u écht verschil maken, stem dan uw marketingcontent af op elke klantgroep. U ontdekt wat elke klantgroep onderscheid door de beschikbare klantdata en –kenmerken, en online data zoals het websitegedrag van uw (potentiële) klant, onder de loep te nemen. Met de uitkomsten kunt u per klantgroep een ‘persoonlijke’ boodschap met ‘uniek’ aanbod vormgeven.

Een hogere loyaliteit en conversie realiseert u door een combinatie van klantkennis en passende content. In het artikel ‘Van bezoeker naar loyale klant: hoe u met realtime segmentatie data nieuwe klanten aan uw merkt kun binden’, vertellen wij wat de rol van segmentatie data is in het tijdig leren (her)kennen van (nieuwe) klanten.

Herken potentiële klanten
Waarschijnlijk besteedt u veel tijd en aandacht aan het inzichtelijk maken en bedienen van huidige klantgroepen; de groepen die u vaak iets opleveren. Welke acties onderneemt u om uw potentiële klanten beter te leren (her)kennen? Wat veel organisaties niet weten, is dat het opdelen van de klantendatabase in klantgroepen een sterke basis vormt voor het definiëren van lookalike klantgroepen. Met lookalike klantgroepen van de meest loyale en best responderende klanten, voert u gericht campagnes waarmee potentiële klanten beter worden bereikt.

Word beter, scherper, relevanter
Klantsegmentatie maakt uw campagnes beter, proposities scherper en boodschappen relevanter. Kortom: u sluit naadloos aan op uw doelgroep(en).

De afgelopen ruim 35 jaar hebben wij veel expertise opgebouwd in het opbouwen en toepassen van landelijke segmentatie data, waarmee wij organisaties helpen om (potentiële) klanten beter te kunnen segmenteren, bijvoorbeeld met behulp van onze kant-en-klare indeling van Nederland in 14 lifestyle segmenten, de GeoTypen. Om u wat meer handvatten te bieden, hebben wij uiteenlopende informatie gebundeld en gepubliceerd op onze inspiratie-pagina, waaronder het whitepaper ‘Haal meer rendement uit klantdata door segmentatie’. In dit paper leest u o.a. welke segmentatiemethoden en fasen er zijn en de tips die wij u willen meegeven.

Wilt u meer weten over segmentatie data en ons eigen segmentatiemodel? Bekijk dan de pagina’s Segmentatie data en 14 GeoTypen voor meer informatie.

"Klantsegmentatie maakt uw campagnes beter, proposities scherper en boodschappen relevanter."

Gerelateerde diensten