Waarom een marketeer moet segmenteren: 5 redenen

01 jul. 2020
detail-waarom-een-marketeer.jpg

Iedere marketeer wil meer weten over klanten, relevanter met hen communiceren en de conversie significant verbeteren. Het antwoord op de vraag hoe u dit kunt bereiken, vindt u terug in segmentatie, klantinzicht en personalisatie. In dit blog gaan we dieper in op deze onderwerpen en leest u hoe u het in de praktijk kunt brengen; we hebben de belangrijkste toepassingen op een rij gezet en geven 5 redenen waarom u moet starten met segmenteren.

Leer uw klanten en prospects écht kennen
Weet u wie uw klanten zijn? U heeft vast een idee, maar voor veel organisaties blijft het de vraag of zij ook precies weten wat hun klanten op dagelijkse basis bezighoudt en waar zij gevoelig voor zijn. Door onderscheid te maken in klantgroepen krijgt u een beter beeld van de diverse levensstijlen die uw klanten en prospects eropna houden; u weet wat ze belangrijk vinden, welke media ze gebruiken en welke boodschap het beste bij ze past. Het is de eerste belangrijke stap om uw klanten en prospects beter te leren kennen en relevanter te kunnen communiceren.

Snel en gemakkelijk inzicht in de best presterende klantgroepen
Door uw klantendatabase op te delen in klantgroepen kunt u gemakkelijk zien welke segmenten het meest opleveren. Uw database kan bijvoorbeeld bestaan uit drie klantgroepen, maar dit betekent niet dat deze in de praktijk hetzelfde presteren. Op basis van inzichten kunt u snel prioriteiten stellen, investeren in de segmenten die het best renderen en iedere euro wijselijk besteden. Een extra voordeel is dat u uw propositie, campagne en verwachte ROI per segment beter kunt bepalen.

Het laat u verder kijken en meer zien
De wereld verandert snel en ook uw organisatie is dynamisch. Door klantsegmenten continue te monitoren blijft u inzicht houden in hoe de samenstelling van uw klantendatabase verandert en welke migratiestromen er bestaan tussen de verschillende klantsegmenten. Maar er zijn meer middelen voor handen, zoals data analyses waaronder voorspellingsmodellen. Deze modellen geven antwoord op vragen als: welke type klant heeft de potentie om zich te ontwikkelingen tot een topklant? Welke klantengroep heeft de meest potentie om uit te stromen? En welke type klant maakt nog niet volledig gebruik van de dienstverlening? Relevante en belangrijke informatie om uw campagne aan te scherpen en actie te ondernemen.

Stem content beter af op de doelgroep
Wilt u echt het verschil maken, dan stemt u (marketing) content af op de behoeften van de ontvanger. U kunt daar bijvoorbeeld online data voor gebruiken, zoals het gedrag van uw klant of prospects op uw website. Klanten die u online herkent, biedt u vervolgens gepersonaliseerde content aan. Hiermee vergroot u de kans op hogere conversie.

Ken uw huidige klant, herken potentiële klanten
Kent u het profiel en de omvang van uw potentiële klanten? Zo ja, weet u hoe u hen het beste kunt bereiken? De ervaring leert dat dit vaak onduidelijk is. Wat veel marketeers niet weten is dat het opdelen van klantendatabases in klantgroepen niet alleen relevant is voor huidige klanten, maar het ook een goede basis vormt voor het zoeken naar lookalikes van de meest loyale en best responderende klantgroepen. Deze kunnen in kaart gebracht worden zodat er in de toekomst heel gericht campagne gevoerd wordt op potentiële klanten.

Word relevanter
Door uw klanten en prospects te segmenteren maakt u betere campagnes, scherpere proposities en een boodschap die landt bij uw doelgroep. Kortom: relevantere communicatie met uw klanten en doelgroep.

Bent u benieuwd wat onze eigen segmentatie – de GeoTypen – voor u kan betekenen? Lees dan alle informatie op de 14 GeoTypen webpagina. Wilt u meer weten over de verschillende manieren van segmenteren en praktische tips ontvangen, vraag dan hieronder het uitgebreide whitepaper over segmentatie aan.

 

Vraag het segmentatie whitepaper aan

Naam *
E-mailadres *
Telefoonnummer
Bedrijfsnaam *
 

Gerelateerde diensten