Het lifestyle gedrag van alle Nederlandse huishoudens in beeld. Vanaf nu is de complete rapportage beschikbaar! Download nu >

GIM en GeoMarktprofiel ontwikkelen GeoType: een haarfijne segmentatie van Belgische huishoudens

15 apr. 2021
geomarktprofiel-persbericht-geotype-belgie-detail.jpg

De Belgische Geodata-expert GIM en de Nederlandse segmentatie data en analyse-expert GeoMarktprofiel hebben de handen ineengeslagen en het succesvolle Nederlandse segmentatiemodel GeoType getransformeerd naar een segmentatie voor de Belgische markt. Het resultaat is een haarfijne segmentatie van Belgische huishoudens, met meer inzicht in wonen, werken en winkelen. De GeoTypen zijn uniek in zijn soort door de fijnmazige clustering op GeoCell niveau.

Grenzeloze segmentatiemogelijkheden
Het Nederlandse GeoMarktprofiel, onderdeel van The Data Agency, ontwikkelde in 1994 de GeoTypen lifestyle segmenten, gebaseerd op lifestyle marktonderzoek onder de Nederlandse bevolking. Het succesvolle segmentatiemodel wordt door tientallen Nederlandse organisaties ingezet voor uiteenlopende marketing- en analysedoeleinden.

Een dergelijk segmentatiemodel was nog niet beschikbaar voor de Belgische markt, terwijl de vraag en behoeften naar het gedetailleerd segmenteren van doelgroepen sterk stijgt. Peter Trap, managing director Belgium The Data Agency en namens GeoMarktprofiel actief in België: “Als het gaat om de geografische indeling is België alles behalve homogeen. Er is ook geen uniformiteit van woningen in eenzelfde straat. Dit geeft marketeers heel wat kopzorgen. De vraag naar een methode waarmee zij op basis van de klantlocatie extra inzichten kunnen creëren groeide. En vanuit de markt bleek er ook behoefte te zijn aan een sterk, maar eenvoudig toepasbaar segmentatiemodel. Wat GeoType anders maakt is de indeling van België in geocellen; de grootte en uniformiteit zijn écht uniek voor de Belgische markt. Met deze ontwikkeling onderstrepen wij onze ambities voor de Belgische markt en laten wij zien dat wij ook in België een volwaardige partner zijn voor organisaties die klanten beter willen leren kennen en begrijpen.”

Geodata-expert GIM levert verhelderende locatie-inzichten en helpt organisaties juister te voorspellen, beter te beslissen en sneller te werken. Met Belmap biedt GIM een 3D digitale kopie van de bebouwde omgeving aan met daarin gedetailleerde informatie over alle Belgische adressen en gebouwen. En dit bleek het laatst benodigde ingrediënt voor de creatie van de Belgische GeoTypen te zijn. Vital Schreurs, managing director bij GIM: “Singles die een appartement in de grootstad betrekken hebben een totaal andere levensstijl en interesses dan gezinnen die net een vrijstaande woning hebben gekocht. Voor de toewijzing van huishoudens aan het juiste profiel zetten wij Belmap in. Op basis van locatie en woonsituatie worden naburige huishoudens verzameld in een GeoCell, waaraan een bepaald GeoType wordt toegekend. Zo delen wij België op in duizenden GeoCells.”

De Belgische huishoudens in 15 unieke profielen
Het resultaat van de samenwerking is de opdeling van huishoudens in 15 verschillende typen, elk met een eigen profiel. Organisaties krijgen hiermee inzicht in de levensfase, het inkomen, de leefomgeving, de huisvesting en de gezinssamenstelling van de consument. Het vormt een onmisbaar instrument voor een hele reeks toepassingen. Peter Trap: “De troeven van fijnmazige klantsegmentatie op basis van de werkelijke leefsituatie zijn moeilijk te overschatten. Organisaties krijgen o.a. een beter beeld van klanten, kunnen relevanter met klanten communiceren en het klantpotentieel analyseren. Het segmentatiemodel is uitermate geschikt voor organisaties die de marketing performance structureel willen verbeteren en het rendement verhogen. Wij zien wat de GeoTypen voor onze Nederlandse klanten betekenen en hebben er alle vertrouwen in dat wij hiermee extra van waarde zijn voor onze Belgische klanten.” Vital Schreurs: “Eén van de grote troeven van GeoType is zijn precieze clustering van huishoudens. Een GeoCell bevat gemiddeld 10-15 huishoudens met hetzelfde profiel. Dat is een ongekende precisie voor de Belgische markt en bovendien geheel in overeenstemming met de strenge privacyregels.”

Meer weten?
Bent u benieuwd wat het segmentatiemodel voor uw organisatie kan betekenen? Bekijk alle informatie over de GeoTypen voor België en vraag de brochure aan.