Het lifestyle gedrag van alle Nederlandse huishoudens in beeld. Vanaf nu is de complete rapportage beschikbaar! Download nu >

DDMO 2021: een centraal klantbeeld ontbreekt in de data-driven marketingsector

01 dec. 2021
geomarktprofiel-nieuws-ddmo-2021-detail.jpg

Gisteren publiceerde DDMA de zesde editie van het DDMA Data-Driven Marketing Onderzoek (DDMO). Dit onderzoek is een initiatief van de DDMA Commissie Data, Decisions & Engagement, waarmee zij jaarlijks de stand van datagedreven marketing in Nederland in kaart brengen.

Uit het DDMO 2021 blijkt dat slechts 24% van de respondenten profiteert van gecentraliseerde en actuele data, en op basis daarvan datagedreven beslissing neemt. Ook de beschikbaarheid van data is vaak een uitdaging: 72% van de ondervraagden kan data alleen op aanvraag of via specifieke afdelingen krijgen. Van een centraal klantbeeld binnen de data-driven marketingsector is dus weinig sprake. Over waarom het sturen op betrouwbare data en het hebben van een uniform beeld van elke potentiële, nieuwe en bestaande klant essentieel is, schreven wij recent het artikel Meer impact maken met landelijke segmentatie data.

Organisaties gebruiken gemiddeld acht marketingkanalen en personalisatie speelt een belangrijke rol. De meest volledig gepersonaliseerde touchpoints van 2021 zijn e-mail (35%), direct mail (34%) en direct messaging (30%). Maar het formuleren van sterke, gepersonaliseerde boodschappen is voor veel organisaties complex; elke klant is anders en heeft andere behoeften. En als organisaties zich al bezighouden met gepersonaliseerde klantcommunicatie, blijkt er vaak ruimte voor verbetering te zijn. Daarvoor schakelde Kees Smit Tuinmeubelen bijvoorbeeld onze expertise in. Voor hen hebben we gezorgd dat zij beter kunnen inspelen op klantbehoeften, content af kunnen stemmen op specifieke klantgroepen en klantcommunicatie per e-mail kunnen personaliseren. Meer hierover is terug te lezen in de case Hoe Kees Smit Tuinmeubelen dankzij relevante e-mailcampagnes een imposante conversiestijging behaalt.

Om nog meer zicht te krijgen op de communicatiewensen en -behoeften van Nederlandse huishoudens, hebben wij een communicatiestijlen onderzoek uitgevoerd. Dit onderzoek is gebaseerd op enkele wetenschappelijk onderbouwde concepten en verschillende onderdelen. Gezamenlijk geven ze een totaalbeeld van de communicatievoorkeuren van elk van onze 14 GeoTypen. Met de kennis van het onderzoek kunnen de vorm en de inhoud van een boodschap beter worden afgestemd op een doelgroep, en gekozen worden voor het juiste kanaal om een boodschap over te brengen. Alles over dit communicatiestijlen onderzoek is terug te vinden op geotype.nl.

Over DDMA en DDMO 2021
DDMA is de grootste branchevereniging voor datagedreven marketing, sales en service. Zij zijn een netwerk van adverteerders, non-profits, uitgevers, bureaus en tech-leveranciers die data op een innovatieve en verantwoorde manier inzetten voor interactie met consumenten. Voor het zesde jaar op rij heeft DDMA het Data-Driven Marketing Onderzoek uitgevoerd, waarmee zij de datagedreven marketingsector in kaart hebben gebracht. Het complete rapport, de infographics en samenvatting van dit onderzoek zijn terug te lezen op ddma.nl/ddmo.

Relevante cases

Gerelateerde diensten